قیمت گذاری وسیله نقلیه


بخش اول :منابع استعلام قیمت وسایل نقلیه  

                                                                                                   

 ۱-کارخانه جات تولید کننده و یا فروشنده وسائل نقلیه نو ساخت داخل که هزینه‌های شماره گذاری را باید به آن افزود.

 

 ۲- از کارخانجات تولید کننده وسیله نقلیه در سایر کشورها که قیمت اعلامی اگر بهای اتومبیل درمبدا  باشد باید به آن کرایه حمل به مقصد و هزینه بیمه و حقوق و عوارض گمرکی وهزبنه های  شماره گذاری اضافه ‌گردد.

 ۳- از وزارت صنایع میتوان در مورد بهای وسایل نقلیه ساخت داخل استعلام نمود.

 ۴- بهای اعلامی به صورت کتبی نمایندگان مجاز کارخانجات سازنده وسایل نقلیه می توانند بهای مورد استناد  قرار گیرد.

۵- از مراکز خرید و فروش مجاز در مورد وسایل نقلیه متعارف

در قیمت گذرای وسایل نقلیه  راه سازی و عمرانی به نکات زیر باید توجه نمود :

  • کارخانه سازنده- برند و کشور سازنده معتبر
  •  دو قابلیت اطمینان مناسب
  • . فراوانی خودرو در کشور
  •  ۴ تقاضای کار مناسب پنج
  •  سهولت در رانندگی و نگهداری و تعمیرات 
  • خدمات پس از فروش و فراوانی قطعات یدکی
  • امکان حمل و نقل آسان تر.
  • مصرف مناسب طرح خود سوخت
  •  هزینه معقول
  • زیبایی
  •  قابلیت فروش سریع

در قیمت گذاری وسایل نقلیه آنتیک و کلاسیک و موزه ای  به نکات زیر باید توجه نمود:

 خودروهای کلکسیونی از نظر سلامت ۳ دسته هستند:

 الف –اورجینال  یک، که معمولا اتومبیل هایی هستند  که بیش از سی سال از عمر آنها گذشته ولی حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار کیلومتر کارکرد ه اند  و کلیه قطعات آن نو و اصلی است و رنگ آنها ثابت و آفتاب نخورده است و بغل گلگیرها ذرات شن  نخورده است.

ب-اورجینال ۲ ،اتومبیل هایی هستند که بالاتر از صد هزار کیلومتر کار کرده اند و رنگ پریدگی دارند که باید تعمیرات جزیی روی آنها صورت گیرد.

ج- اورجینال ۳ اتومبیل هایی هستند که مورد بازسازی قرار گرفتند.

 بدیهی  است در قیمت گذاری بین خودروهای اورجینال یک و دو و سه تفاوت فراوان وجود دارد و اورجینال یک قیمت بالاتری را دارا است.

 معمولا قیمت این خودروها از سایت خودروهای کلاسیک در کشورهای پیشرفته استخراج می‌شود و در ایران با توجه به وضعیت اقتصادی و سالم بودن خودروها  ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت آنها پایین تراست معمولا قیمت خودروهای اروپایی گرانتر از خودرو های آمریکایی است که خودرو های کورسی از معمولی گرانتراست

بخش دوم هزینه های جانبی موثر در قیمت وسایل نقلیه

تعریف هزینه های جانبی عبارت از از مبالغی که به موجب قانون باید پرداخت گردد تا بتوان وسیله  نقلیه را به صورت متعارف در بازار برای فروش عرضه کرد این مبالغ باید توسط. کارشناس برآورد و با توجه به شرایط موجود وسیله نقلیه آن قسمت از هزینه ها که برای وسیله نقلیه مرتبط است در تعیین قیمت ارزیابی گردد مانند

 مالیات بدو شماره گذاری خودروهای وارداتی

 مالیات بدوشماره‌گذاری خودروهای وارداتی

مالیات نقل و انتقال خودرو وارداتی

عوارض سالیانه خودرو های وارداتی

مالیات مشاغل برای اتومبیل های سرمایه ای  شماره‌گذاری شده

هزینه خرید بیمه شخص ثالث با مسئولیت قانونی و متعارف

 هزینه  حق الثبت در دفاتر اسناد رسمی برای نقل و انتقال

بخش سوم : چگونگی آزمایش وسایل نقلیه دست دوم برای ارزیابی

وسیله نقلیه دست دوم چیست ؟؟

وسیله ای است که صفر  کیلومتر نبوده و قبلا مورد استفاده قرار گرفته است که ممکن است مالکیت یک  و چند بار تغییر یافته باشد وسیله نقلیه دست دوم عموما  آماده به کار است قبل از ارزیابی باید به نکات زیر توجه شود:

 

  • مشاهده اسناد مالکیت اتومبیل

 بررسی و رعایت اصول اسناد مسلم الصدور  اتومبیل که در اختیار فروشنده یا وکیل و نماینده قانونی است. به منظور شناسایی مالک قانونی اتومبیل و حصول اطمینان از تسلسل اسناد به ویژه دارا بودن کارت مشخصات و پروانه شناسایی اتومبیل همچنین آگاهی ازتغییر و تعویض احتمالی قطعات اصلی اتومبیل که در این صورت چنانچه این تغییر تعویض با تحصیل مجوز صورت گرفته باشد در اسناد مربوطه درج خواهد شد.

 

۲-تطبیق

 انطباق ممیزات اساسی اتومبیل با مندرجات اسناد مالکیت از لحاظ هماهنگی، مدل، رنگ شماره موتور و شاسی پلاکت مشخصات بدنه و همچنین پلاک های نمره

۳-سایر مدارک لازم

مدارک لازم گواهی مبنی بر نداشتن خلاف ،گواهی پرداخت مالیات سالانه، برگ  و برچسب معاینه فنی و بیمه نامه معتبر شخص ثالث توضیح اینکه در صورت فقدان بیمه نامه شخص  ثالث  باید قیمت خرید بیمه شخص ثالث با تعهدات مالی و جانی متعارف مدنظر باشد

۴-بررسی کار کرد اتومبیل از نظر میزان استهلاک

معمولاً یک اتومبیل سواری که برای استفاده شخصی و روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ظرف سال یکی  دو بار هم برای ایام مرخصی خانوادگی به کار گرفته می شود به طور متوسط حدود ۳۰ هزار کیلومترکار  می کند حالا اگر به عنوان مثال این این اتومبیل سه مدل  زیر مدل سال باشد دستگاه کیلومتر شمار آن رقمی حدود ۹۰ هزار کیلومتر را نشان می دهد که میزان کیلومتر کارکرد یک کارکرد معمولی و متعارف به  شمار می‌رود و این اتومبیل دارای استهلاک متعارف و متناسب با مدل  آن می باشد.

چنانچه کارکرد کمتر از این رقم باشد و با وضعیت ظاهری و فیزیکی اتومبیل نیز هماهنگی داشته باشد موتور روغن سوزی نداشته   ورنگ اتومبیل هم فابریک بوده و زایل نشده باشد این نتیجه به دست می‌آید که اتومبیل مورد نظر ضمن  استفاده خوب مراقبت و نگهداری بعمل آمده و در اصطلاح اتومبیل سرپایی است البته این وضعیت در صورتی  صادق است  که کیلومتر شمار اتومبیل دستکاری نشده باشد.

۵-کنترل و بازدید اطاق اتومبیل

اطاق  اتومبیل یکی از مهمترین رکن های  اتومبیل است که برای راننده و سرنشین آسایش و ایمنی را در بر دارد  

 بر اساس مفاد مواد ۵۴ الی  ۷۳راهنمایی و رانندگی اتاق باید دارای تجهیزات و تجهیزات لازم اپیش بینی شده در موارد مذکور باشد که اصولاً کارخانجات سازنده به عنوان تجهیزات و لوازم استاندارد در موقع  تولید و ساخت و نصب نموده و تحویل خریداران اتومبیل‌ها می‌نمایند.

 مهمترین این تجهیزات عبارتند از: چراغهای جلو و عقب و راهنما ،چراغ دنده عقب ،چراغ پلاک نمره، چراغهای داخل اتاق که مجموعا  سیستم روشنایی اتومبیل را تشکیل می دهد. سیستم ترمز دستی و پایی ،بوق ،برف پاک کن لوله اگزوز آینه های داخل و خارج. دستگاه تهویه سرد و گرم زاپاس و آچار چرخ دستگاه صوتی و غیره به منظور اطمینان از سلامت اتاق که از قطعات منفصله و متصله تشکیل گردیده کنترل‌های زیر باید اعمال گردد.

قطعات منفصله شامل : درب ها ،درب موتور،درب عقب،همگی‌باید سالم و بدون نقص و پوسیدگی‌ باشند

قطعات متصله :این قطعات به صورت یکپارچه بوده و اسکلت اصلی اطاق را شکل می‌دهد

کنترل پوسیدگی :

در این مورد بیشتر باید به قسمتهای پایین اتاق ،کف اتاق و داخل صندلی عقب توجه داشت و در خصوص آگاهی از واژگونی احتمالی اتومبیل و بازسازی آن باید به قسمت. های بالا و لبه آزاد اتاق توجه و دقت نمود. شایان ذکر است که سقف اتومبیل ها را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که هنگام بارندگی و شستشوی آن آب از نقاط مرکزی سقف جمع  شده و به اطراف سقف سرازیر می‌شود و در این قسمت‌ها با استفاده از کنار سقف که به صورت ناودان های شیب بندی شده در آمده و یا تعبیه  زه هایی لاستیکی و یا فلزی آب را به طرف  پایین سرازیر می کند.

 گفتنی است این ناودان ها باید کاملا سالم و بدون موج و هرگونه دست خوردگی باشد نکته دیگری که باید بدان اشاره داشت این است  که روی سقف اکثر اتومبیل ها دو خط موازی در طرفین سقف وجود دارد که این خطوط باید از زوایای جلو و عقب کنترل شود که حالت کارخانه ای  خود را حفظ کرده و دست نخورده باشد بعضی از. اتومبیل ها آنها که دارای سقف چرمی و بصورت فابریک می باشند روی خط ها پوشیده است که برای کنترل و تشخیص هرگونه احتمال واژگونی به‌سادگی می‌توان از محل اتصال ستون ها به سقف  اتاق بازدید عمل آورده  و برای این منظور باید در ها را باز کرده زیر قسمت ناودانی اتاق را نگاه کرد که حالت فابریکی داشته و فاقد هرگونه جوشکاری اضافی و برآمدگی ویا فرورفتگی و پیچ و  تاب باشد وجود نظم خاص در خطوط مربوط  دلیل بر سالم بودن سقف و عدم واژگونی اتومبیل است.

 نکته دیگر در حصول  اطمینان از سالم بودن اتاق این است که ستون ها و درزدرها و گلگیر ها و همچنین خطوط برجسته یا فرو رفته در ها و گلگیر ها باید با هم مساوی و در یک ردیف قرار داشته و درزها باید در دارای فواصل منظم و منطقی باشند.

 شیشه‌های اتاق ها نیز  همگی باید دارای یک علامت از کارخانه سازنده باشند ولی هرگاه یکی از آنها مارکی متفاوت  داشته باشد به هر علتی که عوض شده باشد مشخص است که ضربه و نیرویی را متحمل شده است .

سپرها و زه هایاطراف بدنه: این قطعات که نشانگر ایمنی و زیبایی اتومبیل است بایستی در مقر خود قرار داشته و  جابجا نشده باشند.

 رنگ اتومبیل : رنگ بدنه بایستی  دارای استهلاک هماهنگ بوده و بدون ترک خوردگی باشند.

محورها چرخهای اتومبیل به محور ها  متصل می باشند  باید از نظر ظاهری فاقد آثار روغن زدگی بوده و رینگ ها  ها فاقد آثار ضربه و پیچیدگی و تاب باشند و در مقر  خود فاقد لقی باشند، لاستیک ها دارای استهلاک متناسب بوده  ولبه داخلی  آنها نبایستی  ساییدگی چشمگیری  نسبت به لبه خارجی داشته باشد.

۶-چگونه از تعویض قطعات بدنه می توان آگاهی پیدا کرد؟

در خصوص تعویض گلگیر ها می توان به سه طریق آگاه شد:-

 در محل اتصال گلگیر به سینی شاسی کارخانه سازنده با استفاده از جوشکاری خاص و منظم این اتصال را برقرار می کند هرگاه گلگیر عوض شده باشد این اثر جوشکاری نظم خاص از بین می‌رود

 –کارخانه سازنده پس از نصب گلگیر ها زیر آنرا عایق  کاری می کند تا از پوسیدگی جلوگیری شود و معمولاً درتعویض  این قطعات  تعمیر کاران  این کار  را انجام نمی‌دهند درگیرهای فابریک چنانچه با انگشت به آن کوبیده شود صدای بم می‌دهد ولی درگلگیرتعویضی   آن آزمایش به صدای زیر شنیده می‌شود و یا صدای آهن خالی به گوش می رسد

 -در محل اتصال گلگیر  به سینی  در لایه درها چنانچه  گلگیر عوض شده باشد آثار زنگ زدگی نمایان می گردد در حالی که درگلگیر ها  فابریک این وضعیت مشاهده نمی شود

۷-بازدید شاسی و سر شاسی و صندوق عقب

برای کنترل این قسمت باید درب  موتور را بالا زده و سر شاسیها را مشاهده نمود که بدون جا خوردگی و جوشکاری اضافی و الحاق  باشند زیرا چنان که سرشاسی معیوب باشد . قطعا  جلوبندی اتومبیل در جا و مقرر خود قرار نداشته و اتومبیل لاستیک سایی پیدا خواهد کرد.

 برای بازدید شاسی عقب بهتر است ا اتومبیل را روی چاله سرویس قرار داده واز عدم  جوشکاری و الحاق فلزات و پیچیدگی ناشی از تصادف و تعمیر اطمینان حاصل کرد و در ضمن باید درب صندوق عقب در سواری ها  را باز کرده و با کنار زدن فرش کف صندوق عقب سینی، سینی.سینی عقب  مورد ملاحظه قرار داد این قسمتها باید فاقد هرگونه برآمدگی و فرورفتگی یا ناهمواری باشد و با استفاده از بتونه کاری اضافی موم  پر نشده باشد. در اتومبیل هایی  که باک  آنها درکف صندوق عقب نصب شده کارخانه سازنده آن را کاملا آب بندی می نماید و پیچ ها و اتصالات باید در جای خود قرار داشته باشند که نشانگر عدم دریافت ضربه و تصادف است.

بازدید فنرها و کمک فنرها

برای حصول اطمینان از سالم بودن فنرها بایستی با وارد آوردن فشار عمودی به سپر ها کمک فنر ها را فعال نمود و در این حالت کمک فنر  جمع می‌شود و وقتی وقتی که فشار را بر می دارید اگر اتاق به طور سریع با لرزش  بالا بیاید دلیل خرابی آن ها بوده و چنانچه با آهستگی  و ملایم و منظم بالا بیاید نشانه سالم بودن کمک فنرها است.

۸-آزمایش ترمزها در حالت توقف اتومبیل

باید توجه داشت که سیم ترمز دستی از محل و بست های  خود خارج نشده باشد برای آزمایش سلامت ترمز پایی باید همان طوری که اتومبیل متوقف است ترمز  دستی را بخوابانید درست هموار ‌فاقد شیب سپس پا را روی پدال ترمز فشار داد، در همین حال اتومبیل را روشن کرده اگر به محض روشن شدن موتور پدال ترمز به طور ناخواسته پایین رفت و این امر سالم بودن بوستر ترمز را  نشان می دهد ولی هرگاه در حین استارت  زدن و روشن  شدن موتور پایین نرفت بوستر ترمز معیوب می باشد.

 اگر اتومبیل روشن شده باشد و پا را به مدت یک دقیقه روی پدال  ترمز  تحت فشار کم نگه داریم در این صورت. اگر پدال ترمز خود به خود پایین  نرفت نشانه معیوب بودن لوازم داخل سیلندر ترمز می باشد ولی اگر پدال ترمزدر مدت   پایین نرفت سیستم ترمز کاملا سالم و بدون نقص است.

۹-وضعیت موتور

در مورد  موتور چند آزمایش مورد توصیه است:

 یک بازدید کمپرسور موتور

 بازدید درجه فشار روغن

 بازدید تشخیص انواع دود های اگزوز

بازدید درجات آمپرهای جلو داشبورد(

 در بعضی از اتومبیل ها  جدید باتعبیه  لامپ و یا به کارگیری سیستم کامپیوتر استفاده شده است)

۱-آزمایش مقدار کمپرس موتور به سه طریق قابل اقدام است:

الف: از طریق درب موتور یا محل ریختن روغن به موتور

ب: از محل بستن شمع در سر سیلندر

ج: به  وسیله دستگاه کمپرس سنج

حال از موارد سه‌گانه به آزمایش کمپرس موتور از طریق درب موتوراکتفا  می شود. برای این کار ابتدا باید موتور را خاموش کرده ودر حالی که در دور آرام. کار میکند درب یا  محل ریختن روغن به موتور و همچنین لوله خروج بخار و هواکش را نیز به منظور خروج آسانتر بخار باز کرده و اگر چنانچه کمپرس داشت به خوبی تشخیص داده شود سپس کف دست را به فاصله ۴ تا ۵ سانتیمتر روی آن قرار داده و در این حالت اگر فشاری مانند فشار باد و همراه با پاشیدن ریز روغن به کف دست احساس شد معلوم می‌شود که کمپرس موتورکم است رینگ های پیستون ساییده شده ولی هرگاه به کف دست نرسد و بخاری مانند آب سماوراحساس شود کمپرس موتور خوب بوده و رینگ و پیستون ها سالم می باشند.

۲-بازدید درجه فشار روغن

در اتومبیل هایی که درجه فشار روغن در قسمت جلو داشبورد قرار دارد و دارای سه شماره بوده که در هر شماره مشخص کننده وضعیت خاص داخل موتور است  و در شرایطی که موتور گرم بوده چنانچه درجه فشار روغن در وسط  قرار گیرد  حاکی از این است که موتور سالم است ولی هرگاه مقداری پایین تر از وسط قرار بگیرد نشانه آن است که قطعات موتور فرسودگی دارد و در آینده نیاز به تعمیر خواهند داشت.

۳-بازدید و تشخیص  أنواع دود موتور

دود آبی: اگر دود آبی خارج شود نشانه روغن سوزی بوده و موتور به تعمیر اساسی نیازدار‌د.

دود سیاه :علامت خفه کردن و نامیزانی موتور بود یعنی کاربراتور و هواکش کثیف است یا ساسا ت نصفه  پایین آمده است.

دود سفید: در زمستان به علت برودت هوا بوده که بعد از گرم شدن موتور قطع خواهد شد از همین لوله اگزوز به خیلی چیزها می توان پی برد که به عبارتی اگر داخل اگزوزکبود  رنگ باشد موتور خوب ‌تنظیم است. همچنان که دوده  خنک و دارای دانه های ریز ذغالی  باشد و بوی بنزین بدهد فقط به تنظیم نیاز دارد.

۱۰-آزمایش کلاچ و گیربکس و دیفرانسیل

کلاچ: هرگاه اتومبیل به راحتی  شروع به کار کند از جا کنده شود کلاج  سالم بوده اما چنانچه با لرزش توأم باشد سیستم کلاچ معیوب می باشد.

گیربکس و دیفرانسیل:  برای حصول اطمینان از سلامت گیربکس دنده ها را یک به یک و به طور مستقیم یکی پس از دیگری تعویض می کنید و توجه به صدای اضافی چنانچه احتمال می دهید که صدای اضافی زوزه مانند شنیده  می شود رانندگی را تا آخرین دنده مستقیم ادامه داده و ما بین هر تعویض دنده مقدار گاز داده شده به موتور را کم و زیاد کرده که در این لحظه هر کدام از دنده ها خوردگی داشته و یااز نظر  کشویی ها و دنده برنجی ها ایراد و اشکالی داشته باشد.

مسلما دنده  بیرون زده خواهد شد و در وضعیت خلاص قرار می‌گیرد که این حالت اشکال در گیربکس را مشخص می سازد .

 اگر در  ادامه رانندگی  اتومبیل در آخرین دنده  قرار گرفته باشد و صدای زوزه قطع  شود نشانه سالم بودن دیفرانسیل  است و عیب مربوط به دنده های گیربکس است . بنابراین اگر هیچ صدا و زوزه  شنیده نمی شود. گیربکس و دیفرانسیل سالم است ،شایان ذکر است اگر در سرعت بالا اتاق ماشین دارای لرزش گردد عیب از میل گاردن می باشد .

۱۱-آزمایش فرمان 

هنگام رانندگی در گردش ها چنانچه  فرمان را به هر طرفی بگردانیم پس از اتمام گردش به محض رها کردن آن فرمان باید مجدداً به جای اولیه بازگردد و اتومبیل را در خط مستقیم نگه دارد این آزمایش  نشان می دهد که فرمان سالم است ولی اگر گردش فرمان با مقداری اشکال انجام پذیرد فرمان دارای عیب و نقص می باشد قابل ذکر است میزان خلاصی فرمان نباید از یک هشتم غربیلک فرمان زیادتر باشد.

۱۲-آزمایش  سیستم برق

 اتومبیل را روشن کرده باید توجه داشت که بعد از روشن شدن باید تمام آمپر ها  و درجا ت جلو‌داشبورد مانند درجه آب ،درجه روغن،درجه سوخت، درجه آمپر دینام به خوبی کار کند و چنانچه آمپرها  به صورت دیجیتال عمل می‌کند کلیه علائم و لامپ ها باید خاموش بوده و این امر نشانگر سالم بودن سیستم دیجیتالی است و هرگاه لامپی در نقطه خاص  روشن  شود مثلا به میزان سوخت این وضعیت نشان دهنده عیب در سیستم موصوف  می باشد .سایر لوازم برقی مانند برف پاکن ها  و غیره نیز باید مورد آزمایش قرار گیرد. بخاری را هم باید مورد آزمایش قرار دادهرگاه در فصل زمستان نسبت به خرید اتومبیل اقدام گرددچنانکه اتومبیل  دارای کولر  باشد نسبت به آزمایش آن نیز باید اقدام نمود.

برای کسب اطلاعات بیشتربا مشاورین ما تماس بگیرید.

طراحی سایت : ره وب

09128882740