تاریخچه مختصر طراحی خودرو


برای بسیاری از طراحان خلق یک ایده مفهومی با استفاده از یک برگ کاغذ هراس انگیز است. با اینکه به نظر می رسد هر طرح به نوعی متفاوت است. اما أصول پایه و عناصر کلیدی روند طراحی یکسان هستند .طراحی باهدف متمرکز و توسعه معماری با استفاده از فرایند منطقی ،تضمینی برای برطرف کردن عمده نیازها  ارائه می دهد.

احتمالاً بهترین راه برای درک نقش بسته طراحی خودرو در فرایند طراحی این است که بدانیم به چه دلیل تناسبات برخی از خودروها در طول تاریخ دگرگون شده است.

مقاله ای  که در پیش است نگاهی اجمالی بر نقاط عطف خودروها در طی ۱۴۰ سال و تاریخچه صنعت خودروسازی و حوادث موثر بر آن است باید توجه نمود که برخی از خودروها و وانت هایی که در نگاه نخست مربوط  به زمان خاصی نیستند به دست معمار شان تولید شدند و لیکن هنگامی که عوامل سبک و احساس  تاثیر گذار  می شوند طول عمر  این خودروها هم کوتاه می شود.

نیکولاس اوتو  برای اختراع پیشرانه درونسوز چهار زمانه در سال ۱۸۷۶ برای خود اعتباری به دست آورد . این واقعه یکی از مهمترین اختراعات در تاریخ بشر شناخته می شود. ابعاد مکان‌یابی قابلیت‌ها و جهت این پیشرانه همواره تاثیر جدی بر تناسبات نمای بیرونی خودروها گذاشته است.

 برخی از خودروها نخستین تنها مجهز به پیشرانه.۲سیلندر بودند اما به دلیل تقاضای مشتریان مبنی بر افزایش قدرت پیشرانه های درون سوز  این پیشرانه ها به سرعت توسعه یافته اند .نخستین پیشرانه ۶ سیلندردر  سال ۱۹۰۲ متولد و به دنبال آن پیشرانه v8 در سال ۱۹۰۳ رونمایی شد

 کادیلاک  cadillakپیشرانه v12را در سال ۱۹۰۹ تولید نمود و در سال ۱۹۱۵ تولید انبوه پیشرانه‌های v8 توان ۷۰ اسب بخار آغاز شد این پیشرانه برای سالیان متمادی  پر اقبال ترین  پیشرانه  در کشور آمریکا بود.

همچنین در سال ۱۹۱۲ کادیلاک نخستین پیشرانه استارتر ساخت شرکت دلکو را معرفی نمود این اامر  من به  پیشرفتی قابل توجه در توسعه پیشرانه های بخار و الکتریکی منجر شد به طوری که امروزه عمده خودروها از آن سود می‌برند.

 

نخستین خودرو ی پیشرانه (۱۸۸۶) چه بوده؟ 

گوتلیب  دایملر نزد عموم برای ساخت نخستین خودروی که با پیشرانه درون سوز  ساخته شده بود اعتبار یافته است بدنه خودرو های اولیه از کالسکه های قدیمی اقتباس. شده بودند و لذا دارای بدنه معماری شاسی و همچنین بسته سرنشینان یکسان بودند موتور کار ساخته  کارل  بنز یک استثنا محسوب می‌شود که دارای بسته جدیدی بود واز زمین  فاصله داشت.

 

۱۸۸۶ حامل کالسکه دایملر موتور موتور( آلمان ) این احتمالا نخستین نمونه از طراحی خودرو است که به الگوی گذشته  وفادار مانده است.  این خودرو حامل پیشرانه خوانده می‌شد و کارکرد آن دقیقا  با اسمش هم خوانی دارد

 

آرایش پیشرانه  جلو(۱۸۹۱)پنهارد -لواسور -فرانسه  

 

 

آشرکت پنها رد -لواسورنخستین گام های بلند در طراحی خود را برداشت آنها نخستین گروهی بودند که پیشرانه خودرو را در جلو قرار دادند  وآن از طریق کلاچ جعبه دنده چند سرعته  به چرخ های عقب متصل کردند.

پنهارد -لواسور یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده خودرو در سال های پیش از جنگ جهانی اول بود. دراین دوران برخی خودروسازان به تقلید از  پنهارد  اروپایی در پیشرانه را به خودروهایشان  افزودند به طور مشخص امروزه میلیون‌ها خودروی تجملی و وانت  از این قطعه پایه  ای استفاده می کنند.

 

پیشرانه  جایگزین (۱۹۰۸) بیکر الکتریک -آمریکا

خودروهای الکتریکی و بخاری در اوایل قرن بیستم در آمریکا اکثریت را تشکیل می دادند شرکت بیکر-وودزو دیترویت الکتریک وسایل  تقلبه. الکتریکی  ساختند  که پاک و   راحت و سهل الاستفاده بودند.

در اروپا پروفسور فردیناند پورشه خودروهای الکتریکی و دوگانه سوز را برای شرکت لون توسعه داد فناوری بخار در این دوران به بلوغ خودش رسیده بودو خودروهایی که توسط دوبل و استانلی از طریق ساخته می‌شدند به نسبت موفق بودند.

 توان، تنوع و هزینه کم پیشرانه‌های درون سوز،  خیلی زود خودروهای الکتریکی را بی رقیب ساخت با این حال معرفی پیشرانه‌های استارتر الکتریکی در سال ۱۹۱۲ به حضور آنها پایان داد .

 

تولید انبوه (۱۹۱۲) مدل T-آمریکا

هنری فورد از طریق کاهش قیمت هر خودرو و افزایش کارمزد بین عموم مردم صنعت خودرو را مردم سالارانه کرد شرکت فورد هر سه دقیقه یک فورد مدل T تولید می کرد رنگ تمامی آنها مشکی بود چون تنها این رنگ می توانست به سرعت تا پایان خط تولید خشک  شودبا فروش سالانه ۶۰میلیون خودرو به نظر می رسد  آقای فورد به آرزویش  رسیده بود.

 امروزه به طور معمول طراحی خودرو تحت تاثیر پیچیدگی و سرمایه گذاری برای تولید انبوه در حجم  های بالا قرار دارد.

 ساختار بدنه یکپارچه (۱۹۲۲)لانچیا لامبدا -ایتالیا

ساختار بدنه یکپارچه خودرو لانچیا نخستین خودرو انقلابی در اوایل دهه ۱۹۲۰ و این خودرو دارای بدنه با ساختمان یکپارچه محسوب می‌شود سایر نه. شامل نخستین تا تعلیق جلو با فنر حلقوی باریک با زاویه محور ۱۳ درجه و پیشرانه آلبومی ویچار به همراه بادامک کنند که می‌توان برشمرد بخش وسیعی از خودروی خانوادگی. سازمانهای امروزی با کلافک بدنه و تعلیق مستقل تولید می شوند.

علم و هنر (۱۹۲۲). بوگاتی تایپ ۳۵-فرانسه

اتوره  بوگاتی تنها یک طراح بزرگ نبود بلکه معمار خودرو درخشانی  نیز محسوب می‌شد چرا که در کنار پسرش جان زیباترین خودروهای تاریخ را آفریدند.

اتوره قریحهای بینظیردر طراحی سازه بدون محاسبه  بارهای جانبی دارد خودرو تایپ ۳۵ هنوز یکی از زیبا ترین و موفق ترین خودروهای مسابقه تمام دورانها شناخته می‌شود امروز سامانه‌های رایانه‌ای به طراحان این امکان را داده اند تا حجم های ارگانیک بیافریند که کاملا بهینه سازی شده و اغلب به طور زیبایی طبیعی زیبا هستند.

آئرودینامیک و اتاق جلو (۱۹۴۳) کرایسلر  ایرفو -آمریکا

با الهام از فرمهای آیرودینامیکی که به وسیله پل یورایی  مجاری خلق شده بود بسته ایرفلو  باعث شد تا سرنشینان تا میانه حد فاصل بین محورهای چرخش ها  پیش  بیایند  همچنین نخستین نمونه از خودروهای آمریکایی است که خود را با ساختار بدنه یکپارچه اوکی دادند  طراحی پیشرفته ایر فلو  برای بازار آن زمان طراحی رادیکال ویک فاجعه  محسوب می‌شد ولذا کرایسلر را به ورشکستگی  کشاند ولی پس از عبور از آن تکان ناگهانی دو شرکت فورد وGM فرم معماری خودروهای  خود را با آن تطبیق دادند و موفقیت‌هایی به دست آوردند.

خودرو مردمی (۱۹۴۵-۱۹۳۸).  وولکس واگن بیتل -آلمان

احتمالاً این خودرو معروف ترین خودروی تمام تاریخ است که پیش از جنگ جهانی دوم توسط استاد فردیناند  پورشه با حمایت مالی آدولف هیتلر طراحی شده بود بیشتر معماری آن از خودرو تترا.T87ساخت کشور چکسلواکی الهام  گرفته شده بود این خودروی مردمی پیشرانه ۴ سیلندر تخت بین سال‌های ۱۹۳۸ تا ۲۰۰۳ تولید هم بود شد و بیش از ۲۱ میلیون دستگاه  از آن. به  فروش رسید.

 برخی از  خودرو ها بر پایه این خودرو ساخته شده‌اند و باید گفت بیتل  بر بسیاری از خودروهای  امروزی تاثیر بسیاری گذاشته است معماری آن به طور تاثیرگذاری یکه‌تاز است.

 

۴*۴(۱۹۴۵).  جیپ وایلیز cj-آمریکا

در سال ۱۹۳۹ به وسیله وایلیز اورلند  برای حمل چهار سرنشین یا دو نفر و یک  برانکار برای مناطق جنگ زده و صعب‌العبور اروپا طراحی گردید.

جیپ شهری سی جی برای. استفاده شهری پس از جنگ جهانی دوم تولید شد این خودرو نخستین خودروی ۴*۴بود که  چند منظورهsuv هدفکذاری  شد و نسخه های به روز شده با معماری های مشابه امروز همچنان تولید می شود.از این رو یک  طراحی شاخص  به شمار می‌رود.

 طراحی و تناسبات  این خودرو بر  منطق  محض استوار است و پس از ۶۵ سال همچنان دست نخورده باقی مانده است جلو پنجره  هفت شیاری و آرایش  کاسه چراغ های  آن  نیز نشان تجاری جیپ  هستند طراحی لندرور نیز در اصل از جیپ های  اولیه الهام گرفته شده است.

 وانت پیکاپ (۱۹۴۸)  وانت فورد F1آمریکا  

برای رهگیری  ژن وراثتی وانت پیکاپ می‌توان تا قرن ۱۹ به عقب بازگشت اما فورد اF150 عنوان پرفروش ترین خودرو آمریکا و جهان را برای ۲۰ سال به خود اختصاص داده است که معماری آن همچنان شبیه ‏ مدل اصلی F1 است با آن بدنه و گلگیرهای چاقش!

 پیشرانه جلوی طولی  نیروی محرکه چهار چرخ متحرک (4wD ) محور عقب صلب ،آرایش تعلیق  فنر همچنان همانند سابق باقی مانده است

معماری وانت نمونه دیگری از طراحی مبتنی بر منطق است .وانت های امروزی تجملی تر شده اند و یا بیشتر به عنوان خودروهای زندگی روزانه شناخته می شوند.  پایه خودروهای  بینایی و اس یو  وی ها  بر پایه وانت ها استوار است

پرشور (۱۹۵۶)  شورلت  بل ایر -آمریکا

ده  های  ۵۰ و ۶۰ میلادی برای خودروسازان آمریکایی  ده هایی  رویایی بود به دلیل وجود سوخت فراوان و ارزان اقتصادی فردی انفجار جمعیت و خوش‌بینی پس از جنگ خودروهای این دوران تنومند  تجملی و برای شخصی سازی کمال. مطلوب  محسوب می شدند معمولاً معتقدند عامل سبک تمایزی آشکار  بین خودروهای اروپایی و آمریکایی در این دوران پدید آورد چیزی که در دهه ۷۰ میلادی کمتر مشاهده شد.

 مراکز طراحی در آمریکا قادر  نبودند به سادگی و به سرعت در برابر بحران نفتی اوایل ۱۹۷۰ ابعاد خودروهایشان را کاهش داد لذا خیلی زود بازارعظیم  خود را به بازار خودروهای کوچک و کم مصرف واگذار کرد و از آن پس  سهم  تولیدات ملی از بازار محلی آمریکا از ۹۵% در دهه ۷۰ به ۵۰ درصد  وحتی کمتر  تا به امروز کاهش یافته است.

برتری سرنشین (۱۹۵۹) بی .ام .سی .مینی -انگلستان

 از سر ا لک ایزیگونیس  درخواست شد تا خودرو کوچکی طراحی کند  تا مردم بریتانیا بحران سوخت پیش رویشان  را پشت سر بگذارد پاسخ ا و تولید مینی بود که با فروش ۵ میلیون دستگاه به مدت. ۴۰سال در خط تولید قرار داشت پیشرانه عرضی  آن به همراه محور پیش محرک و چرخ های ۱۰ اینچی بسته طراحی سرنشین محور آن را قادر می‌سازد تا با خط تولید انبوه هر کارخانه در جهان سازگار گردد.

 می  نی احتمالا  یکی از موثرترین خودروهای تمام دوران ها است که آرایش بسته طراحی نوآورانه  آن  را در میلیون‌ها خودرو در سراسر دنیا می توان دید به دلیل پیچیدگی نسبی مینی هیچ  سودی برای کارخانه‌های سازنده نداشت  جز آنکه  به ایزیگو نیس  این امکان را داد تا از آن معماری آن  برای تولید خودروهای بعدی سود برد.

آرایش  پیشرانه وسط (۱۹۵۹)  کوپر کلایممس -انگلستان

چارلز و جان کوپر  خودروی قدرتمند فورمولا۲ T45  خود را در سال ۱۹۵۸ در مسابقات فرمول یک آرژانتین شرکت دادند و پیروز میدان شدند این نخستین باری  خودروی مسابقه ای از آرایش پیشرانه  وسط و  در نتیجه تعادل و آیرودینامیک افزون‌تری سود می‌برد و جایزه را از آن خود می‌کند در سال های ۱۹۵۹ و ۱۹۶۰ مدل های کوپر کلایمس T51در مسابقات قهرمانی برنده شده و بعد از آن هیچ خودرویی پیشرانه جلوه دیگری نتوانست جوایز فرمول یک راهبرد نخست خودروهای مسابقه با پیشرانه. در سال ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ و تولید شدند و بعد از هیچ خودروی پیشرانه جلوی  دیگر نتوانست جوایز فرمول ۱ را ببرد.

 نخستین خودروهای  مسابقه ای  با پیشرانه  پیش -میانی  در سال های ۱۹۲۰و۱۹۳۰توسط اتحادیه بنز و اتو تولید شد ولی برادران کوپر مسابقات  را به خاطر  آرایش پیشرانه میانی  در میان خودروهای اسپرت  اروپایی همچنان جذابیت دارد.

 

خودروجاده ای انگلیسی (۱۹۶۲)  لتوس الان -انگلستان

کالین چاپمن یکی از معماران نواور خودروهای اسپرت سبک بود که برخی از خودروهای شاخص قدیمی را طراحی نمود خودروی لوتوس الان سبک معماری خودرو جاده های کوچک انگلیسی را بنیان نهاد. وزن آن ۵۹۰ کیلوگرم بود با فاصله محور چرخ به میزان ۸۴اینچ  پیشرانه‌ای آن طولی  کوچک در جلو به حجم ۱۵۰۰ سی‌سی چرخ های عقب را به حرکت وا می داشت وچاپمن ازیک  میله برای نگه داشتن پوشش سقف در سازه بدنه عقب با نام پس ستون  سود برد.

 امروز برخی از خودروها ی جاده ای  کوچک برپایه فلسفه الان طراحی شده اند  با این تفاوت که اغلب فضای بیشتری برای سرنشینان فراهم می‌آوردند پیشرانه به مراتب  قدرتمند تری دارند وسازه  آنها در برابر تصادفات مقاوم تر است.

اس .یو .وی تجملی (۱۹۶۳)جیپ واگونیر-آمریکا

اس یو وی  های تجملی نخستین  خودروهای بیابانی بودند واگونیر منبع الهام بسیاری از خودروهای موفق نظیر رنجرور در سال ۱۹۷۰ و به دنبال آن جیپ چروکی با بدنه منحصر به فردش بود. ابتدا اس یو دی  های تجملی درصد کوچکی از بازار را از آن خود کرده بودند ولی امروزه درحجم  بسیاری زیادی به فروش می‌رسند  و سود قابل توجهی نصیب کارخانجات سازنده میکند. تنها ضعف  آنها مصرف سوخت زیاد است.

  منطبق با نیازهای عملکردی ذاتی شان معماری آنها نیازمند پیش بینی سقف و صندلی‌های بلند است این وضعیت به دارندگان آنها حس وقار  و امنیت می  بخشد . اکثر اس یو وی ها  به خاطر تصویری که پدید آوردن به فروش می‌روند تا کارکردشان

نیروی روبه پایین (۱۹۶۵)  چاپارل -آمریکا

 چاپارل که توسط جیم حال طراحی شد نخستین خودروی بود که با به کارگیری یک باله بزرگتر عقب خودرو بدون افزایش وزن خودرو نیروی رو به پایین بسیار زیادی ایجاد کرد. دینامیک و دینامیک خودرو بعد از جنگ جهانی دوم شناخته شد و چیزی در حدود ۲۰ سال پیش و دانش به کار برده شود تاثیر که می‌توان از این خودرو گرفت این است که راه حل های ساده کمی زیاد کمی زمان. هزار تا بر همگان بدهی به نظر برسم هنوز خسارات بسیاری وجود آنکه تک نشدند.

هاچ بک (۱۹۷۵)  وولکس گلف -آلمان

گلف نخستین هاچ بک جهان نبود این افتخار را باید برای نسخه ای از سیتروئن  تراکشن آوانت  مربوط به سال ۱۹۵۴ دانست   این خودرو  همچنین بسیاری از تناسبات بدنه خود را از  آلفارومئو آلفا سود سال ۱۹۷۱ که آن هم به وسیله  جیوجیارو  طراحی شده است به  عاریت گرفته است با این وجود گلف  به معرفی یک فرمول جدید به سبک هاچ بک خانوادگی  اروپایی کمک بسیاری کند.

 همچنین نسخه جی‌تی‌آی گلف بازارها ت هچ را معرفی نمود هاچ بک که بخش بزرگی از بازار اروپا را به خود اختصاص داد زیرا به آن افراد می‌توانستند. یک خودرو داشته باشند  که عملکرد های  گوناگون داشته باشد و به آسانی پارک  شود.

 

 

مینی ون (۱۹۸۵) مینی ون کرایسلر -آمریکا

فکر رانندگی با خودروی  مینی ون  که بدنه آن با طرح چوب  آب کاری  شده باشد هر طراح جوانی را از خواب بیزار  می کند با این حال معماری پیش محرک می نی ون  شرکت کرایسلر نمایش یک نبوغ خارق العاده به طوری که بار دیگر توجه آمریکایی‌های متقاضی خودرو  بزرگ را به خود جلب کرد.

فورد و جنرال موتورز  به سادگی  ابعاد ون های پس محرک و ساز های بدنه  کلاف دار را کم مصرف نبودند  کوچک کردند  ولی معماری‌برترین سرنشین بدنه یکپارچه و پیش محرکه شبیه  مینی بازار جهانی شرکت کرایسلر را برای همیشه دچار تحول نمود و فروشش را به میزان چند میلیون دستگاه در سال افزایش داد.

خودروها ی بسیار کوچک جدید(۱۹۹۰)  اسمارت فورتو-آلمان

خودروی اسمارت به طور ویژه با هدف ایمنی، ارزان بودن   سهولت پارک  کردن و جابجایی دو نفر طراحی شده است کم کردن طول  کلی خود را از طریق جاسازی پیشرانه  ۶۶۰ سی  سی در کف خودرو وبسته  طراحی آن ممکن  شده است.

این خودرو دارای سازه بدنه ترید یون  و تنها یک ردیف  صندلی است.

خودروی فورتو  در بازار رقیب بخش خودرو ((کی)) ژاپن قرار می‌گیرد و این دو از مشوق های مالیاتی خودروها ی  کوچک و کم توان بهره می‌برند.

 پارک خودرو به طور عمودی طوری که دماغه آن رو  به بیرون باشد در  بسیاری از کشورهای اروپایی مطلقا غیرقانونی است لذا اسمارت نتوانسته براین مسله فایق آمد به   این ترتیب راه حل حمل و نقل عمومی همچنان بهترین است امروز خودروی  اسمارت  رسما در آمریکا به فروش می رسد.

خیلی خیلی بزرگ(۱۹۹۲) هامر H1-آمریکا  

در پایان سال ۲۰۰۶ کمتر از ۱۰۰ دستگاه از خودروH1 به فروش رسید با وجودی که این خودرو دارای عملکرد ویژه است ولی نمودارهای ابعاد خودروهای بزرگ شخصی را جابجا نمود دلیل اصلی موفقیت این خودرو در بازار آمریکا. نقش آفرینی در جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۰است  مصرف سوخت این  خودرو  ۱۰-۱۲مایل به ازای هر گالن  بیش از ۲۸ لیتر در۱۰۰ کیلومتر است که نه تنها برای آزادسازی کشورهای نفت خیز مناسب است بلکه برای رساندن کودکان به مدرسه در دیترویت نیز خوب است.

 به دلیل رعایت قوانین سختگیرانه تصادفات بهبود کیفیت کار کرد و افزایش فضای درونی میانگین ارتفاع  این خودروها  نسبت به دهه ۶۰.

میلادی بیشتر شده است برخی از افراد ترجیح می‌دهند که هنگام رانندگی امنیت بیشتری داشته باشند

 خودروهای برقی محلی (۱۹۹۸)  جم -آمریکا

آمریکا این اجازه را می‌دهند که خودروهای معینی بدون گذراندن آزمون تصادف در جاده های عمومی تردد کنند سقف سرعت ۳۵ مایل بر ساعت.

 این امر کاهش وزن هزینه سرمایه گذاری و تکثیراین  خودروها کمک بسیاری نمود خودرو( جم) چهار سرنشین بوده و سقف سرعت آن ۲۵ مایل بر ساعت  است با هر بار شارژ ۳۰تا ۴۰ مایل را می پیماید و بسیار بی صدا است برخی خانواده‌ها خودروهای گوناگونی  دارند  و جم  به آنها کمک می‌کند تا هزینه‌ها و مصرف  سوخت را کاهش دهند.

 قوانین‌ و زیر ساخت ها نقش  بزرگی در طراحی خودرو بازی می‌کند  امروز انجمن هایی برای حمایت از خودروهای برقی محلی  شکل گرفته اند  تا به کمک آنها  کیفیت زندگی شهری را افزایش و میزان ناهنجاری‌های اجتماعی و آلودگی های ناشی از مصرف سوخت را کاهش دهند.

طراحی سایت : ره وب

09128882740