راهنمای طراحی خودرو


 راهنمای طراحی خودرو 

 

از دهه ۱۸۸۰ تا به امروز صنعت خودروسازی، راه طولانی و پر فراز و نشیبی را پیموده است. اختراعات جنگ تورم و هنر از عواملی بودند که نقش خودرو و ظاهر آن را بارها دچار تغییر کردند. دامنه این صنعت آنقدر وسیع شده که می‌توان گفت تقریباً با همه صنایع دیگر به نوعی در ارتباط است، از کارگاه‌های سوزن سازی گرفته تا ابر  صنعت فولاد و ذوب آهن

 در سال ۲۰۰۹ اندازه بازار خودرو .۸/۱میلیون دلار معادل ۱۰ درصد تولید ناخالص جهانی بوده و حدود یک دهم افراد جهان به نوعی در صنعت خودروسازی کار می‌کردند ارزآوری و اشتغال زایی خودروسازی آن را به صنعت صنایع تبدیل کرد.

خودروسازان در ابتدا بر سر قیمت تمام شده رقابت می‌کردند تا عموم مردم بتوانند از آن استفاده کنند و ابهت  تجملی این کالا کم شود. پس از مرتفع شدن این نیاز عامل کیفیت مطرح شد. مردم دیگر خودرو دار شده بودند و معیار انتخابشان فرق کرده بود، در چند سال اخیر مفهوم طراحی جای خود را در خودروسازی پیدا کرده و امروز خودرو سازی که بهتر بتواند نسبت به اهدافش پاسخ طراحانه داشته باشد موفق و مقبول است.

فرآیند طراحی خودرو چیست؟

 فرایند طراحی خودرو مانند دیگر کالاهاست و سختی آن مربوط به ارتباط تخصص های گوناگون و آینده نگری است  هر خودرو  از زمانی که توسط مدیران بخش مطالعات راهبردی به عنوان پروژه به تیم طراحی محول می‌شود بین ۲تا  ۳ سال طول می‌کشد تا به نمونه اولیه تبدیل شود یعنی هر خودرویی که تولید می‌شود طراحی آن برای بیش از دو سال قبل است   در این جاست که شناخت تمایل مشتری بازار و دانش علمی و فنی جدید. تعیین کننده می‌شود

 طراحی خودرو فرایندی است که در آن خلاقیت و نوآوری با هم به چالش کشیده می‌شوند تا محصولی که پاسخگویی ابعاد زیباشناسی، عملکردی و تکنولوژیست به وجود آید. این کالا باید بتواند نیازهای حسی ذهنی عاطفی و فرهنگی کاربر را برطرف کنند

 

 به طور کلی طراحی خودرو شامل طراحی بیرونی و درونی تزئینات و رنگ است سیاست و خط مشی خودروساز که بسته طراحی و درجه اهمیت آن را مشخص کند .

مقاله راهنمای طراحی خودرو مقالهای است که در زمینه بسته طراحی خودرو است در این مقاله همان چیزی که یک به یک فرد علاقهمند. در مسیر طراحی خودرو قرار گیرد ارئه داده شده است بزرگ‌ترین نکته مثبت مقاله تاکید بر مکانیک و اجزای صلب خودرو است نویسندگان با گذاشتن بر نقش راهبردی. طراحی بدون تعصب آن را در کنار یکدیگر تخصص‌ها قرار داده و معماری خودرو را توضیح داده اند.

تاپیک کالا در این مقاله عنوان کرده است که: خودرو یک محصول کامل است در طول طراحی تا تولید و فروش این محصول دامنه وسیعی از تخصصها در کنار یکدیگر فعالیت میکنند تا در نهایت محصولی به بازار آید که مصرف کنندگانش را راضی نگه دارد تمامی تخصصهایی که تاکنون در حیطه دانش بشر عرض اندام کردند به نوعی مستقیم یا غیر مستقیم در طراحی و توسعه خودرو نقش دارند از طراحان صنعتی و مهندسان مکانیک گرفته تا مهندسان مواد جامعه‌شناسان معماران و مهندسین عمران و طراحان مد

 زمانی که از آفرینش یک خودرو،سخن میگوییم :راجع به کاربران تولید کنندگان و بستر کاربرد آن سخن به میان می آید با کمی دقت در دامنه دانش مورد نیاز برای آفرینش  یک  خودرو در می یابیم که این کار بسیار گسترده وپیجیده است به همان نسبت طراحی خودرو نیز پیچیده است. طراحی بسته بندی یک  بطری آب  رادار نظر بگیرید راجع به محصول،محیط،،تولید کننده و مصرف کننده آن فکر کنید  در پروژه طراحی  بسته بندی بطری آب  در  مقایسه با تیم طراحی و توسعه خودرو افراد و تخصص‌های بسیار متفاوتی درگیر هستند تا دامنه کاربری میزان ارتباط بطری آب با مصرف کننده و فرایندهای تولید این دو محصول نشان‌دهنده سطح پیچیدگی فرآیندهای طراحی و توسعه این دو محصول است با این حال هردو تیم از طراحان و مهندسان تشکیل شده است

همواره اختلافاتی بین طراحان و مهندسان وجود دارد و هر یک دیگری را به سطحی از ناآگاهی از تخصص خود فرو می کاهند این تقابل نه تنها در طراحی خودرو بلکه در تمامی جنبه هایی که مکانیزم و پوسته از یکدیگر تفکیک شدهاند  روی داده است.

 مهندسان عمران و معماران طراحان و مهندسان نرم افزار محصول

 در این مقاله خواهیم یافت که طراحی و مهندسی دو روی یک سکه هستند و هیچ یک بدون دیگری زنده نیست هیچ کس بر دیگری برتری ندارد و و این امر نشانه ضعف هیچکدام نیست بلکه  نقاط قوت آنها را کنار  یکدیگر می نشاند.

 از دیدگاه فلسفی اختلاف این دو از زمانی آغاز شد که علم و هنر راهشان را جدا کردند. علم اخلاق را برای  مشاهدات مترود می‌داند و از منطق و استدلال برای ارزشگذاری گزاره‌های علمی سود می‌برد از سوی دیگر هنر عرصه ارزش‌های زیباشناختی و خلاقیت است و متاسفانه تا کنون ورود هنر به عرصه  علم تنها از منظر پدیدارشناختی ممکن شده است لذا باید دانست که علم و هنر در ذات خود هر در هم تنیده هستند و هیچ یک بدون دیگر معنی ندارد فرم و عملکرد بر یکدیگر برتری ندارد بلکه دو روی یک سکه هستند مقاله راهنمای طراحی خودرو در حقیقت نقطه تماس مهندسی و طراحی را نشان می دهند بسته طراحی خودرو روشی است برای  توسعه معماری خودرو  است این مقاله که  برای توسعه معماری خود را پیش گرفته می شود گردآوری شده است.

نخستین بار استوارت را در شرایطی ملاقات کردم که زانو هایش از زیر مدل اولیه یک مینی ون  بیرون زده بود او به دنبال راهی می‌گشت تا بتواند صندلیها را درون محفظه کف ون جای دهد. این مثال گویای کنجکاوی و جدی بودن در حل مسائل است.

استو  از آن دسته از مهندسین بسته طراحی است که برای طراحی نقش بسیار قائل است و ی در قامت طراحی با  تجربه دریافته است که هنر طراحی بسته به یکی از مهمترین عوامل ایجاد تمایز و  ابزاری توانمند در دست طراحان کارکشته است.

من  به عنوان یک طراح  تمام معتقدم( تناسبات )همه چیز است. آنها به طور عمیق در طبیعت و روان ما ریشه دارند

درست همانطور که کودک به یک حیوان اسباب بازی بامزه اعکس العمل نشان می دهد. ما نیز به محصولاتی که خوب طراحی شده خو می گیریم

 طراحیهای چشمگیر زاده تناسب خوب هستند و تناسبات  خوب نتیجه قضاوت‌های درست بسته طراحی است با این وجود هیچ خودرویی کاملی وجود ندارد و می‌توان گفت هر  خودرویی به طریقی محافظه کاران است در یک بسته طراحی خوب این محافظه‌کاری  ها کاهش یافته و به طراحان و مهندسان دور اندیش تا آنجا که ممکن است آزادی عمل داده می شود هر طراحی خودرو یک ماموریت است  فرقی نمیکنید که طرح افزایش فضای داخلی برای سرنشینان باشد یا دستیابی به یک کارکرد استثنایی برای یک وانت  ویا حتی منحرف کردن باد  برای بهینه‌سازی مصرف سوخت یک بسته هنرمندانه با محاسبه عقلانی مسائل و نیازهای راهکارها را مشخص می کند.

طراحان زبر دست می‌توانند این ایرادها را به روش خود هضم نمایند تا طراحی بیافرینند که حواس را تحریک نماید و اغلب به خلق محصولات شاخصی می‌انجامد که آغازگر فصل جدید در طراحی خواهند.

 آنچه وجود این طراحیهای شاخص را ممکن می سازد به راستی بسته طراحی استادانه است از آنجایی که اغلب خودرو ها  محصولاتی تجاری هستند که باید برای عرضه به عموم آماده شوند بسته طراحی خوب می‌تواند به خودرو صلابتی ژرف بخشد خودرویی با راحل ها ی  کارا  و فکر شده همواره ماندگاری بیشتری خواهد داشت

این امر به زیرکی رهبران شرکت و دوراندیشی طراحان برای تعادل رساندن هنر کسب و کار و میزان تمرکز بر مشتریان سودآور بستگی دارد طراحی می تواند قربانی  یک بسته طراحی ضعیف شود همانطور که می تواند به وسیله آن تکریم  گردد

 نیاز به گفتن. نیست که امروزه هنر طراحی خودرو به دوران بلوغ خود رسیده است بیشتر بسته‌های طراحی در طول دهه ها عرضه شده‌اند و قوانین فیزیک و تونل باد را به جمع  خود راه دادهاند.

 ناجی امروز در جمع ماست. در گذرگاههای دنیای بی پروا و نوینی قرار دادیم که در آن طراحی بار دیگر لایههای زیرین را به آرامی دگرگون می‌کند تناسبات جدید با تغییرات بنیادین در اجزای یک سامانه صورت می پذیرد که از تعهدات یک بسته طراحی خلاق محسوب می‌شود اجزا سامانه‌های پیشران نوین به ما این امکان را خواهد داد تا به آزادی بیشتر  طراحی کنیم و این آزادی تاثیر عمیقی بر سبک خودروها گذشته و خواهد گذاشت.

ما انسانها تنها گونه خلقت هستیم که نیازهای بنیادین و غرایزمان تا پایان باقی است و کسب و کار در طی طراحی همواره مورد توجه است. و بشر همواره به طراحی‌های اجرایی و احساس  بر انگیزه پاسخ می‌دهد این تعادل بین انگیزش و احساس دقیقاً هنر بسته طراحی است.

طراحی خودرو دراینکه  مفهومی بر اساس طراحی احساس پیش می‌رود یا منطق بسته طراحی مانند فرایند مرغ و تخم‌مرغ است ایده آل آن است که برای تولید یک محصول عقلانی هر دو  به طور موازی پیش روند.

 همچنان که فرایند ها پیش می‌روند  همواره ابزارها و روش‌های جدیدی درگیر  میشوند  و محصول پیچیده تر می گردد پس  اطلاعاتی که در بخش‌های این مقاله گنجانده شده  بسیار کلی هستند به طوری که می توان آنها را درمحیط هر مرکز طراحی به کار بست.

 طراحی بسته‌ ،یا  برپا سازی معماری خودرو همواره یکی از عناصر بنیادین خلق محصولات موفق بوده است و به همین دلیل در اینجا حضور قدرتمند طراحان از همان روزهای  نخستین فرایند  طراحی توسعه بسته  هدف اصلی محسوب می‌شود تاریخ پر است از مثال هایی  که خودروهای خارق العاده  به وسیله بسته های نوآورانه طراحی شده است خودروهایی نظیر.کرایسلر ایر فلو -فولکس واگن بیتل جیپ رنگلر  بی ام سی مینی و مک لارن f۱ همگی به روش  خود طراحی خودرو را به پیش رانده  و همچنان اثرگذار هستند.

تاریخچه مختصر معماری خودرو

احتمالاً بهترین راه برای درک نقش بسته طراحی خودرو در فرایند طراحی این است که بدانیم به چه دلیل تناسبات برخی از خودروها در طول تاریخ دگرگون شده است.نگاه اجمالی بر نقاط عطف خودروها در طی ۱۴۰ سال و تاریخچه صنعت خودروسازی و حوادث موثر بر آن است که باید توجه نمود که برخی از خودروها و وانت هایی که در نگاه نخست مربوط به زمان‌ خاص نیستند به دست معمار شان تولید شده اند  لیکن هنگامی که عوامل سبک و احساس تاثیرگذار می شوند طول این خودروها هم کوتاه میشود.

نیکولاس اوتو  برای اختراع پیشرانه درون سوز چهار زمانه در سال ۱۸۷۶ برای خود اعتباری به دست‌ آورد  این واقعه یکی از مهمترین اختراعات در تاریخ بشر شناخته می شود ابعاد مکانیابی .قابلیتها و جهت این پیشرانه  همواره تاثیرجدی  بر تناسبات نمای بیرونی خودروها گذاشته است.

برخی از خودروهای نخستین تنها مجهز به یک پیشرانه دو سیلندر  بودند اما به دلیل تقاضای مشتریان مبنی بر افزایش قدرت پیشرانه  ها درون سوز این پیشرانه ها به سرعت توسعه یافتند

 نخستین پیشرانه ۶ سیلندر سال ۱۹۰۲ متولد و به دنبال آن پیشرانه  v8در سال ۱۹۰۳ رونمایی شد

 کادیلاک پیشرانه V12 را در سال ۱۹۰۹ تولید نمود و در سال ۱۹۱۵ تولید انبوه پیشرانه‌های V8با توان ۷۰ اسب بخار آغاز شد این پیشرانه برای سالیان متمادی و برترین پیشرانه در کشور آمریکا بودهمچنین ۱۹۱۵کادیلاک نخستین پیشرانه استارتر ساخت شرکت دلکو را معرفی نمود این امر به پیشرفتی قابل توجه در توسعه پیشرانه های بخار و الکتریکی منجر شد به طوری که امروزه عمده خودروها از آن سود می‌برند.

برای کسب اطلاعات بیشتربا مشاورین ما تماس بگیرید.

طراحی سایت : ره وب

09128882740