تاریخچه روانکاری


 تاریخچه  روانکاری 

 

دنیای مدرن ماشینهای امروزی، روی لایه‌های روان‌کننده، حرکت می‌کند و هر کس چه بداند و نداند، یک علاقه‌ای به مسائل روانکاری دارد.

ماشین دوزندگی جاروی برقی و یا ماشین لباسشویی بدون یک روان‌کننده مخصوص نمی‌تواند کار کند. میلیون‌ها اتومبیل که مردم و کالاها را جابجا می‌کنند هرگز بدون یک روان کننده مخصوص نمی‌توانند کار کند.واز توقفگاه خارج شوند.

 سازندگان ماشین، مصرف کنندگان و تولید کنندگان روغنهای روان‌کننده پژوهشگران افرادی که در پالایشگاه کار می‌کنند با یکدیگر. همکاری می‌کنند تا با تعیین نیازها و احتیاجات متغیر دنیای پیچیده امروز بتواند روانکننده های جدید و بهتری را تهیه کنند.

نفت یکی از هیدوکربورهای طبیعی است که غالباً دارای گاز طبیعی و قیرطبیعی و واکس طبیعی میباشد.

 بر اساس تئوری که امروزه پذیرفته شده است نفت از تجزیه. باقیمانده‌های آلی تحت درجه حرارت و فشار بالا در طول یک دوره طولانی زمین شناسی تشکیل شده است .

اگرچه نفت در زیر زمین و در میان سنگها واقع شده است. همانطور که از نامش مشخص است گاهی اوقات از میان شکافها و درزها به سطح زمین نفوذ می‌کند و به خاطر تراوش نفت به سطح زمین وجود نفت برای انسان. اولیه شناخته شده بود.

 این تراوشات به صورت لایههای ضخیم و ترسناک در سطح زمین تشکیل می‌شود .بعضی مواقع حیوانات ماقبل تاریخ در این تراوشات  فرو میرفتند اما مقدارکمی  استخوانهای انسان از این تراوشات قیری به دست آمده است .انسان اولیه ظاهراً به اندازه کافی از خطر تراوش نفت به سطح زمین آگاه بوده و سعی در جلوگیری از این تراوش کرده است.

اولین استفاده کننده از نفت چه کسانی بودند؟

به نظر میرسد مصریان اولین استفاده کننده از نفت بودند و قیری را که احتمالاً از یونان  وارد مصر می‌شد ه برای مومیایی کردن مورد استفاده قرار میدادند مصریان اعتقاد داشتند اگر بدن حفظ شود روح جاویدان خواهدماند.

 با تاریخ هرودوت که حدود ۴۵۰ سال قبل از میلاد مسیح نوشته شده است نشان میدهد که از چهار هزار سال پیش از میلاد نفت و مشتقات آن کاربرد داشته است .

مارکوپولو تاجر و جهانگرد ونیزی قرن سیزدهم پس از بازدید خود از سرزمین خزر می‌نویسد به طرف شمال که زور زانیا(zorzania) قرار دارد یک مخزن،روغن وجود دارد که مصرف غذایی ندارد اما به عنوان محافظت کننده امراض جلدی در انسان‌ها و احشام مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین به عنوان سوخت نیز ماده. خوبی میباشد مردم برای به دست آوردن آن و مصرف در چراغهایشان  از راههای دور به آنجامی‌آمدند .

آقای والتر در حالی که جزیره ترینیداد ونزوئلا  را بازدید می‌کرد. رسوبات قیری زیادی را درآنجا مشاهده نمود. در شمال آمریکا نیز نفوذ نفت به سطح زمین برای اهالی بومی  آنجا قطعا شناخته شده بود ،اما اولین گزارش مشخص به وسیله جوزف  فرانسسیسگان  در سال ۱۶۲۹ داده شده است.

او  هنگامی که از رودخانه نیاگارا در کانادا کانادا عبور می‌کرده در منطقه  ای که بعدا گویا به  نیویورک نامیده شده نفت را مشاهده نموده است .در این محل سرخپوستان نفت را جمع‌آوری کرده و از آن برای مقاصد دارویی و چسباندن اشیا رنگی به عنوان زینت استفاده می‌کردهاند.

تاریخچه نفت

 اگر چه استخراج روغن‌های مفید به وسیله تقطیر رگهای قیری و دیگر  مواد آلی عموماً شناخته شده‌اند ولی فرایند های تقطیر تا قرن ۱۹ به طور وسیعی مورد استفاده قرار نمی‌گرفتهاند.

 در سال ۱۸۴۶ آقای کی یر )kier) ( در ویرجینیای غربی شروع به استخراج نفت از چاهی که دارای آب نمک بود نمود و نفت حاصل را برای اهداف دارویی به فروش برساند او ادعا نمود که نفت به طور قابل توجهی بیشتر امراض موثر است و  روی این موضوع تبلیغ  بسیار وسیعی نمود.

دانش امروزی ،مطمئناً نوشیدن مواد نفتی را توصیه نمی‌کند تبلیغات باعث شده است که فروش نفت برای مدتی زیاد شود اما در سال ۱۸۵۲ یک افت در تجارت نفت به وجود آمد و آقای کی یر شروع به تقطیر  نفت و به دست آوردن مواد مختلف از آن نمود و در این راه موفقیت هایی نیز به دست آورد .

در سال  ۱۸۵۶حفاری برای استخراج نفت شروع شد و در سال ۱۸۵۹ اولین چاه به عمق ۶۹ فوت  به نفت رسید و روزانه ۲۰ بشکه نفت تولید می‌شود

در طول. ۱۸۵۰ تا ۱۸۷۵ افراد زیادی محصولات حاصل از تقطیر نفت خام را مورد آزمایش قرار دادند و سعی کردند علاوه بر مصارف  روشنایی ،موارد استفاده دیگری برای آن ها.بیابند.

بعضی از مواد سنگین حاصل از تقطیر به عنوان جانشین برای روغن های حیوانی و گیاهی که تا آن زمان برای روانکاری مورد استفاده قرار می گرفتند و ارزیابی شدند. روغن های حیوانی و گیاهی که تا آن زمان  برای روانکاری  به کار می رفت عمدتا عبارتند از روغن زیتون نهنگ گاو و خوک .

از سال ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد گریسهای ساخته شده از ترکیب کلسیم و.چربی برای روانکاری چرخهای ارابه ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند .

در نیمه دوم قرن نوزدهم گریس های  حاصل از ترکیبات روغنی های نفتی با صابون‌های پتاسیم کلسیم و سدیم و شناخته شده و مقدار محدودی به بازار عرضه شدند.

 به تدریج که  تقطیر و فرآیند های  تصفیه  بهبود و توسعه یافتند،تعداد زیادی از روغنهای نفتی تولید شده و جایگزین روغن‌های چرب  گردیدند.

 این روغنها  دارای مقاومت خوبی بوده و مانند روغن‌های چپ سریعا تجزیه و فاسد نمیشوند.

 در قرن بیستم نیز تعدادی از روغنهای نفتی تولید شده  برای مصارف مخصوص مورد استفاده قرار میگیرند به عنوان مثال چربی به عنوان روان کننده نسبتا خوبی برای سیلندرهای بخار مناسب می باشد.

 بهر  حال چربی همیشه روان کننده خوبی نیست زیرا در هوای گرم تولید کرم میکند .در جنگ جهانی اول از روغن کرچک برای روانکاری موتورهای هواپیماهای جنگی و از روغن خوک برای برش فلزات استفاده می شده است.

امروزه بعضی از روغنهای چرب به صورت مخلوط با روغنهای معدنی مورد استفاده قرار میگیرند ولی مواد افزودنی برای اکثر موارد جایگزین  چربیها شدهاند.

از تصفیه نفت خام محصولات اساسی برای مصارف خانگی و صنعتی بدست می‌آیند این محصولات شامل گاز،بنزین،نفت سفید،حلال ها ،گازویئل ،مازوت ،روغن های روان کننده  مواد ویژه صنعتی می باشند .

برای کسب اطلاعات بیشتربا مشاورین ما تماس بگیرید.

طراحی سایت : ره وب

09128882740