لوازم یدکی ماشین


در این مقاله: به اطلاعاتی در مورد لوازم یدکی ماشین ( روغن موتور ) میپردازیم .

 

بخش عمدهای از روغنهای مورد استفاده جهت روغن کاری ماشینها پس از مدتی خواص مورد نیاز خود را از دست داده و می بایست از چرخه مصرف خارج گردند.

به این روغنها روغنهای کار کرده و یا روغنهای سوخته گفته میشود این روغن ها از وسایط نقلیه اتومبیل‌ها کامیون‌ها ،لوکوموتیوها ،کشتی‌ها، ماشین آلات صنعتی، پمپها توربینها و جعبه دندهها و سایر تجهیزات ممکن است به دست آید .

بخش اصلی این روغن‌ها را هیدروکربنهای معدنی و یا سنتتیک تشکیل می‌دهد.  برای برخی از انواع روغنهای بکار رفته جهت روغن کاری امکان بازیافت وجود ندارد .انواع گریسها  و روغنهای به کار رفته در موتورهای دو زمانه از این نوع میباشد.

آلودگی از منابع داخلی و خارجی و کاهش خصوصیات داده شده توسط مواد افزودنی به روغن ،دو دلیل اصلی از بین رفتن خواص روانکاری روغن ها می باشد.

الف -آلودگی روغن

 آلودگی روغن مهمترین عامل ایجاد ساییدگی است و باعث افت کیفیت روغن می‌شود، آلوده کننده های خارجی مانند گرد و غبار آب مواد خورنده. و غیره عوامل اصلی ایجاد ساییدگی هستند .

عوامل داخلی از قبیل فلز ساییده شده نیز در ماشین‌آلات به این مسئله دامن می‌زنند به طور معمول آلودگی‌ها به تدریج در روغن جمع می شوند .در صورتی که شرایط کار سخت نباشد این آلودگی ها متناوباً از بین می روند و روغن برای مدت طولانی قابل استفاده می‌ماند اما در صورتی که شرایط. کار سخت باشد به تدریج به میزان آلودگی افزوده می شود و تجمع آنها باعث بروز خطراتی برای دستگاه ها میگردد.

 ب-کاهش خواص  افزودنی ها

 مواد افزودنی به دو صورت از بین میروند آن ها مصرف می شوند یا تغییر شیمیایی می‌یابند در صورت وقوع هر یک از این موارد  روغن دیگر نمی‌توان از آن روغن استفاده کردوباید  آن را تعویض کرد.

 بعضی مواد افزودنی نسبت به حرارت حساس هستند این مواد ممکن است تبخیر  شود یا ساختمان مولکولی آنها شکسته شود وجود حرارت و آلودگی و کاهش اثر ماده افزودنی باعث  اضمحلال روغن پایه گشته و روغن را به پایان عمر مفید خود نزدیک می کند.

روغن های مصرف شده غالبا شامل ناخالصی های جامدی گرد و خاک شن و ماسه، ذرات فلزی باقیمانده مواد سرب و کربن است که برای کار موتور زیان آور می باشد در شرایط حرارت بالا و مجاورت  با اکسیژن. ذرات فلزی موجود در روغن همچون یک کاتالیزور عمل نموده و موجب ایجاد مواد آسفالتی ولجن  ایجاد می گردد که تا حدی  گرانروی روغن را نیز افزایش می‌دهند.

 روغن های پارافینی مواد آسفالتی  را به حالت محلول در خود نگه می دارند که در اثر گرم شدن به صورت زغال سخت رسوب   می نمایند روغن های نفتینی و یا روغن هایی که دارای مواد با خاصیت پاک کننده باشند.از ایجاد رسوب جلوگیری می نماید

 مواد سبک و فراز شامل قسمت های سنگین تر بنزین و محتملا  پلیمرهای اشباع نشده  بنزین نیز موجب رقیق شدن روغن و پایین آمدن نقطه اشتغال آن  میشوند .

گرچه به طور اصولی این مواد به مقدار کم زیان عمده برای کار کردن موتور ندارد ولی به هر صورت رسوب  می نمایند ولی به هرحال ناخالص و می بایست برای احیاء روغن از آن جدا گردند .

برای خرید انواع روغن با کیفیت بالا و قیمت مناسب به این سایت  مراجعه کنید.

اثرات زیست محیطی روغن های کارکرده چیست ؟

 تخلیه نمودن روغن های کارکرده در طبیعت و محیط زیست شهری ضایعات اسفناکی به بار می آورد و محیط زیست انسان را به مخاطره می اندازد  به طور نمونه گفته شده است :

یک گالن روغن سوخته می تواند یک میلیون گالن آب پاکیزه را که منبع تامین آب پنجاه نفر در سال است آلوده کند.

ورود روغن های سوخته به مقدار حداقل.۵۰تا۱۰۰ppmمیلی متر در  سیستم تصفیه فاضلاب می‌تواند در فرآیند تصفیه فاضلاب اختلال ایجاد کند

ورود روغن های کارکرده به زمین و خاک حاصلخیزی ان را کاهش می‌دهد و موجب اختلال در زندگی موجودات خاک میگردد

ورود روغن به منابع آب های سطحی  موجب تشکیل لایه نازکی بر سطح آب شده که این لایه  علاوه بر این که مانع ورود نور خورشید.به اکوسیستم  آبزی می‌شود و خلال  در پدیده فتوسنتز به وجود می‌آورد حلالیت اکسیژن را در آب کاهش می دهد

ورود روغن های کارکرده به منابع آبی بر موجودات آب های شیرین ‌موجودات دریایی  اثرات سمی گوناگون دارد

 

در روغن کار کرده‌اند آلود کننده  مانند سرب کلسیم  روی آهن مس کرم  وجود داردکه از سایش قطعات موتور  و یا از طریق سوخت وارد روغن شدند و یا به صورت مواد افزودنی در روغنهای موجود می باشد ورود این گونه فلزات به محیط زیست موجب تخریب زمین شده و آب ها را آلوده می سازند

در ترانسفورماتورها خازن های الکتریکی و گرمکن های روغنی از ماده روغنی و عایقی به نام PCBپلی کلربی فینل استفاده شده است. این ماده از دوحلقه بنزین متصل به یکدیگر تشکیل شده که چند اتم کلر جای یئدروژن  های حلقه بنزینی آنها را گرفته است آشامیدن استنشاق و جذب آن از راه تماس ایجاد  مسمومیت می کند به طوری که حد مجاز آن کمتر از یک قسمت در میلیون ppm تعیین شده است پلی کلرو بی فینل  در برابر اسیدها و.باز ها پایدار بوده و از طریق آلوده کردن آب ها به محیط زیست لطمه می‌زند و به همین جهت کارخانه های تصفیه  دوم روغن ضمن تحویل گرفتن روغن کارکرده وجود PCBرا کنترل می کند.

  روغن های کارکرده دارای ماده های افزودنی مضرمی باشد که این مواد قادرند  منابع و خاک را آلوده و در کنار رودخانه ها و جویبارها رسوب کرده و مانع رشد و نمو گیاهان و موجودات آبزی بشوند

سوزاندن روغن کارکرده تولید گازهای می کند که  موجب آلودگی هوا شده و به سلامت انسان و جانوران آسیب می رساند

 با توجه به مطالب فوق الذکر مدیریت اصولی پسماندهای حاصل از مصرف روغن از طریق واحدهای تصفیه مجدد روغن های کار کرده و یا بازیافت آن ها علاوه بر ارزش اقتصادی مزایایی به شرح زیر دارد

 

  • حفظ منابع آب های سطحی و زیرزمینی خاک و به طور کلی حفظ محیط زیست و موجودات آن
  • کاهش مصرف انرژی زیرا انرژی مصرفی جهت پالایش و بازیافت روغن های سوخته تقریباً یک سوم میزان  انرژی مورد استفاده برای تتهیه روغن موتور از نفت خام می باشد.

 تصویه  مجدد وبازیابی روغن کار کرده

بازیابی به روش های مختلف و تصفیه مجدد. با توسعه استفاده از روغن در دنیا در سطح وسیعی  مطرح بوده است و در کشور ما از حدود ۳۵ سال پیش به ابتکار یکی از مهندسین متخصص تصفیه مجدد روغن موتور آغاز شد و بدین ترتیب که جمع آوری  روغن سوخته از گاراژهای تعویض روغن انجام گرفت و با پالایش مجدد و اضافه کردن افزودنی ها این روغن ها به کیفیت مطلوب ساخته شده و در بازار عرضه گردید.

 برخلاف اکثریت فراوردهای  نفتی که تنها یک بار قابل استفاده بوده و از بین میروند چنانچه روغن مصرف شده به طور صحیح بازیابی گردد قابل استفاده مجدد می باشد

 امکان بازیابی روغنهای کارکرده را  می توان به خاطر عدم تغییر عمده در مواد تشکیل دهنده صمغی روغن پایه دانست.

 روغن ها پس  از طی عمر مفیدشان سیاه (اکسیده شدن) شده است و بخش عمده ای از افزودنیهای خود را از بین می‌دهند

 باند های دوگانه هیدروکربنهای آن ابتدا اکسید و سپس پرا اکسید شده و TANآن یا عدد اسیدی آن افزایش می‌یابد

 این روغنها در نهایت باید تخلیه و تعویض گردد و روغنهای کارکرده جمع‌آوری و در واحدهای تصفیه روغن مجدداً احیا می گردند

 یکی از روشهای بازیافت روغنهای کارکرده روش اسیدی نام دارد. در این روش ابتدا زمانی که برای ته  نشست به مواد اولیه می دهند و فلاش گیری می کند بعد اسید می‌زنند بعد خنثی  می کنند و بعد حاک  رنگ بر  می زنند  بعد با فیلتر پرس روغن پایه را میگیرند .لجن اسیدی آنها موجب زیان به محیط زیست شده به همین علت همه مجبور شده اند به دنبال دنبال روش‌های غیر اسیدی بروند.

تعدادی از روش های غیر اسیدی نیاز به. پالایشگاه دارند  مثل هیدروژن و پروپان که تأمین آنها امکان پذیر نیست پس باید به دنبال روش‌های دیگر رفت یکی از روش‌ها به روش ریسا یگلون معروف است که سرمایه گذاری زیاد می طلبد  ویک  روش ابتکاری دیگری هم هست که به نظر می آید از استیم کراکینگ استفاده شده باشد در نهایت بر روی این روش بیشتر متمرکز خواهیم شد.

برای کسب اطلاعات بیشتربا مشاورین ما تماس بگیرید.

طراحی سایت : ره وب

09128882740