شناخت اجزای کاربردی خودرو


 شناخت اجزای کاربردی  خودرو 

شناخت بیشتر از هر وسیله‌ مصرفی، در استفاده‌ صحیح و نگهداری بهتر از آن تاثیر زیادی دارد. در این میان، درباره‌ خودرو نیاز به این شناخت بیشتر احساس می‌شود. دانستن و آگاهی درباره‌ قطعات موتور خودرو در شناخت اولیه‌ مشکلات احتمالی آن کمک می‌کند و باعث می‌شود تا هنگام بروز مشکلات مختلف، بهترین و درست‌ترین کار را انجام دهیم. همچنین این شناخت موجب می‌شود تا از انجام کارهایی که به قطعات آسیب وارد می‌کند دوری کرده و اعمالی که طول عمر آن‌ها را بالا می‌برد در پیش بگیریم

در ادامه با دو وسیله کاربردی  خودرو آشنا می شویم :

 

شمع :

عمل جرقه‌زنی برای ایجاد احتراق درون سیلندرها توسط شمع صورت می‌گیرد. این جرقه از برقی که با حرکت تناوبی دلکو یا به وسیله‌ کویل به شمع رسیده است ایجاد می‌شود. شمع مسئول مشتعل کردن مخلوط هوا و سوخت در داخل سیلندر است. این کار از طریق ایجاد جرقه‌ای در سر شمع انجام می‌شود که با استفاده از انرژی الکتریکی بدست آمده از کوئل صورت می‌پذیرد. شمع‌ خودرو معمولا روی سرسیلندر قرار می‌گیرند. شمع‌ها از عایقی از جنس چینی، الکترود و واشر تشکیل می‌شوند. عموما خودروسازان برای هر سیلندر یک شمع به کار می‌برند اما گاهی در برخی اتومبیل‌ها برای هر سیلندر دو شمع استفاده می‌شود. شمع‌ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از؛

  • شمع گرم
  • شمع سرد
  • شمع نیکلی
  • شمع ایریدیومی
  • شمع پلاتینیومی
  • شمع‌های چند الکترودی
     

در بین این‌ها، شمع‌های پلاتینیومی و ایریدیومی استهلاک کمتر و عملکرد بهتری دارند. تحلیل رفتن شمع‌ها و بد کار کردن آن‌ها که به مرور زمان اتفاق می‌افتد موجب نقص در احتراق می‌شود در نتیجه یا موتور روشن نمی‌شود یا به سختی روشن خواهد شد.

فیلتر :

 

در هر خودرو انواع فیلتر مورد استفاده است. اما چهار فیلتر اصلی دارد: فیلتر کابین، فیلتر روغن، فیلتر سوخت و فیلتر هوا. عملکرد همه این فیلترها فعال کردن جریان و تسهیل فرایند حرکت و گرفتن ناخالصی هایی مانند گرد و غبار و آلودگی های موجود در هوا و ناخالصی های موجود در سوخت یا کثیفی که در روغن موتور وجود دارد می باشد. اگر فیلترهای خودرو به موقع تعویض نشوند ، به درستی کار نکرده و در نهایت، می تواند در کارکرد مکانیک موثر باشد.

 

در حالت کلی، دو نوع فیلتر روغن در بازار وجود دارد:

فیلتر روغن‌های کاغذی: این مدل از کاغذ و مقوا ساخته شده و توانایی جذب ذراتی با سایز ۴۰ میکرون به بالا را دارد؛ طبیعتا به دلیل جنس کاغذی، قیمت این نوع قطعاتت ارزان‌تر است.

فیلتر روغن‌های سلولوزی: نوع دوم از ترکیب الیاف کاغذ، سلولز و گاهی فایبرگلاس ساخته می‌شوند و توانایی جذب ذرات ریزتری در حد ۵ تا ۱۰ میکرون را دارند. در نتیجه این مدل دارای کیفیت بالاتر و قیمت بیشتری نیز هستند.

برای خرید انواع شمع و فیلتر با کیفیت بالا و قیمت مناسب به این سایت مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتربا مشاورین ما تماس بگیرید.

طراحی سایت : ره وب

09128882740