کی باید روغن گیربکس رو تعویض کنیم؟


روغن گیربکس چیست و کی باید آن را عوض کنیم؟

آیا می دانید که گیربکس خودرو چگونه به طور روان کار می کند؟  روغن گیربکس  یا همان واسکازین، نوعی روان‌ساز است که باعث می شود قطعاتی که داخل گیربکس قرار گرفته‌اند، روان‌سازی شوند و به‌ درستی کارکنند. این روغن به روان‌سازی بخش‌های دیگری از خودرو مانند دیفرانسیل و جعبه‌ فرمان هم کمک می‌کند. کار روغن گیربکس انتقال نیرو از موتور به جعبه دنده و نیز خنک کردن گیربکس است. روغن مورد استفاده در گیربکس دستی و خودکار متفاوت هستند. روغن‌های  ATF برای جعبه‌ دنده‌های خودکار استفاده می‌شود. روغن‌ MTF نیز برای گیربکس دستی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به آن روغن دنده یا واسکازین می‌گویند. 

کی باید روغن گیربکس را عوض کنیم؟

معمولا روغن گیربکس جعبه دنده اتوماتیک در حالت عادی باید بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر عوض شود البته اگر خودرو در شرایط سخت و تحت فشار قرار گرفته باشد این عدد به ۳۰ هزار کیلومتر تقلیل پیدا می‌کند. زمان تعویض روغن گیربکس برای خودروهای اتوماتیک هر ۶۰ هزار کیلومتر یکبار است که این عدد در برخی از خودروها به ۱۰۰ هزار کیلومتر نیز می‌رسد. برای برنامه‌ریزی جهتِ تغییر روغن گیربکس به اطلاعات محصول دقت کنید. اما این مطلب را هم فراموش نکنید که گاهی، زمان تعویض روغن گیربکس زودتر از موقعی می‌رسد که روی بسته بندی آن نوشته شده است. 

بهتر است نشانه‌های زیر را در نظر بگیرید:

  •   اگر برایتان دنده‌ عوض‌کردن سخت شده ، نگاهی به روغن گیربکس داشته باشید.

  • اگر خودرو را روشن کرده‌ اما حرکت نمی‌کند و صداهای  ناخوشایند از زیر آن به گوش می‌رسد هم باید به فکر تعویض روغن گیربکس باشید و یا کیفیت و وضعیت آن را بررسی کنید.

  • در رفتن دنده هم می‌تواند نشانه‌ای از رسیدن زمان تعویض روغن گیربکس باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتربا مشاورین ما تماس بگیرید.

طراحی سایت : ره وب

09128882740